Valves Employee Handbook

Irgendwie ist Valves Mitarbeiter-Handbuch ins Netz gelangt und das Teil ist eine Offenbarung. Die Firmenstruktur ist das innovativste, was ich in diesem Bereich bis jetzt gesehen habe, die Hierarchie ist vollkommen flach (zumindest auf dem Papier), die Schreibtische haben Rollen, so dass sich Mitarbeiter und Teams wie Lego zusammensetzen lassen (und es gibt eine Online-Karte, auf der man alle Kollegen finden kann und deren Tische werden über die IP getrackt). Die Job-Descriptions landen im Mülleimer und die Zeit, die bei Valve an “eigenen” Projekten gearbeitet wird, beträgt 100%. Google ist ein spießiger Bürokratenladen dagegen.

Why do I need to pick my own projects? We’ve heard that other companies have people allocate a percentage of their time to self-directed projects. At Valve, that percentage is 100.

Since Valve is flat, people don’t join projects because they’re told to. Instead, you’ll decide what to work on after asking yourself the right questions (more on that later). Employees vote on projects with their feet (or desk wheels). Strong projects are ones in which people can see demonstrated value; they staff up easily. This means there are any number of internal recruiting efforts constantly under way.

If you’re working here, that means you’re good at your job. People are going to want you to work with them on their projects, and they’ll try hard to get you to do so. But the decision is going to be up to you. (In fact, at times you’re going to wish for the luxury of having just one person telling you what they think you should do, rather than hundreds.)

VALVE HANDBOOK FOR
NEW EMPLOYEES
(PDF) (via Boing Boing)