50 Jahre James Bond

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Heute vor 50 Jahren, am 5. Oktober 1962, feierte die erste Verfilmung von Ian Flemmings Bond-Büchern in London Premiere. Der erste Bond, den ich überhaupt je sah, dürfte Thunderball gewesen sein, damals, als wir noch ganze drei Fernsehprogramme hatten und am nächsten Tag jeder in der Schule über den Bond vom Vorabend redete. Wie er unter Wasser mit der Harpune die Froschmänner plattmachte und sowas. Der erste Bond, den ich im Kino sah, war ein paar Jahre später „A View To A Kill“ (1985) mit Roger Moore, Christopher Walken und Grace Jones, die Titelsong kam damals von Duran Duran.

Oben der Trailer zur zum Jubiläum erschienenen BluRay-Box, die ich jedem ans Herz legen kann. Grade die alten Bonds gehören zu den am besten restaurierten und nach HD transferierten Filme, die ich je gesehen habe. Man sieht jedes einzelne Brusthaar von Sean Connery.

Es gibt ‘ne ganze Menge Artikel seit gestern praktisch überall, den spannendsten habe ich vor einer Weile schon auf Vanity Fair gelesen, die O-Töne mit Guy Hamilton (Regisseur von Goldfinger) oder Shirley Eaton (dem vergoldeten Mädchen) haben und die ersten Bond-Filme im Kontext des Space Ages und dem Beginn einer neuen Ära zeigen: The Birth of Bond.

Dr. No and its two follow-ups, From Russia with Love (1963) and Goldfinger (1964), are the cornerstones of Bond-mania. Like the early Lennon-McCartney singles that spurred Beatlemania, they augured bigger, more elaborate things to come, but the sheer excitement they generated remains unsurpassable. Not only were these movies terrifically entertaining, they also delivered a sort of jet-age holodeck experience, granting regular folk an opportunity to glimpse the future awaiting them. As of 1960, fewer than 2 percent of all Americans had traveled internationally by air. So both Dr. No and From Russia with Love include what are essentially fetish shots of Pan Am jets landing on runways as air-traffic controllers announce their arrival. (“Hello, London, your flight PA1 just landed in Istanbul.”)

“It was a sense of ‘Buy your ticket—we’re going to take you places!’ ” says Guy Hamilton, the director of Goldfinger. He recalls the Broccoli-Saltzman attitude toward Bond transport as “Don’t take a train when you can take a plane, and if you’re going to take a plane, take the newest one around. And if you give Bond a car, don’t show what’s been seen—show what’s not out yet.” This is why, while Bond drives an Aston Martin DBIII in Goldfinger the novel, he drives a DB5 in Hamilton’s movie, made five years later. It’s also why, when Bond comes to after being knocked out with a tranquilizer gun in the same film, he is told, by no less than Honor Blackman’s knockout aviatrix, Pussy Galore, that he is aboard “Mr. Goldfinger’s Lockheed JetStar”—this at a time when the very concept of a private business jet was virtually unheard of. Even Bond’s room-service breakfast order in From Russia with Love—“Green figs, yogurt, coffee, very black”—sounds ahead of its time.

Nach dem Klick die Trailer zu meinen drei absoluten Lieblings-Bonds: Thunderball und dessen Quasi-Remake Never say Never again sowie den mit Abstand besten Bond aller Zeiten: Goldfinger.

Never Say Never Again

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Goldfinger

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Thunderball

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