Leviathan – Trailer

 Vimeo Direktleviathan, via Nils

Fantastisch aussehender Trailer zu „Leviathan“, einer non-narrativen Dokumentation über einen Fischkutter vor der Küste Massachusetts. Der Film kommt von Lucien Castaing-Taylor und seinem Sensory Ethnography Lab an der Uni Harvard und wurde schlicht mit einer Reihe wasserdichter Kameras gedreht, die am Schiff, an den Fischern und an ihrem Fang angebracht wurden. Hier der Plot:

In the very waters where melville’s pequod gave chase to moby dick, leviathan captures the collaborative clash of man, nature, and machine. shot on a dozen cameras — tossed and tethered, passed from fisherman to filmmaker — it is a cosmic portrait of one of mankind’s oldest endeavors.

Das Genre des non-narrativen Films wurde ja weitgehend von sinnbefreitem und strunzlangweiligem Timelapsedreck und Idiotien wie „1 Sec of every Day for a Year“ zerstört, dabei ziehen solche oberflächlich story-befreiten Filme ihre Kraft aus der Fokussierung auf Situation und die Orte, an denen sie gedreht wurden, siehe auch die tolle Insekten-Doku „Mikrokosmos“. Ähnlich wie „Mikrokosmos“ zeigt „Leviathan“ Narrations-Ersatz in Form einer Vignette, einem Ausschnitt des Spiels der Kräfte der Natur und ist als solcher eher mit einem Gemälde vergleichbar, dem Festhalten eines Moments, einer Situation. Für mich ein defitinitives Must Watch.

Aus einem Review der NYTimes:

“If life is messy and unpredictable, and documentary is a reflection of life, should it not be digressive and open-ended too?” […]

A portrait of commercial fishing in the North Atlantic as the written word alone could never render it, “Leviathan” conveys the brutal toll that the enterprise takes on the workers and on the ocean, and it could even be read as an environmental parable in which the sea threatens to exact its revenge on humanity. But none of this is explicit in the film, which avoids exposition and context, unfolds almost entirely in the dark and often verges on hallucinatory abstraction. Where most documentaries prize clarity, this one attests to the power of estrangement.

Over dinner in Brooklyn one July evening while in New York to complete the color correction and sound mix for “Leviathan,” Mr. Castaing-Taylor acknowledged that he was still unsure how to describe the film. “It is utterly a documentary, and in the sense that we gave over the camera for part of it, it’s perhaps even more documentary, less mediated by the filmmakers,” he said. “But it also doesn’t feel like a documentary to me. It feels more like a horror film or science fiction.”

Bonustrack: Hier der Trailer zum 1989er Alien-Ripoff „Leviathan“, einer unterschätzten Trash-Perle, die ich auf DVD besitze… spielt ebenfalls auf dem Meer und handelt ebenfalls von Fisch. Sort of.

 Youtube Direktfish